مردم این شهر روزی هزاربار می میرند

سال هاست که مردم این شهر با فرا رسیدن ایام سرد سال از ابتدایی ترین حق هر موجود زنده ای که بر روی کره زمین است محروم می شوند و روزی هزار بار می میرند...


آلودگی هوا

اکسیژن، مهم ترین عنصری که حیات هر انسانی به آن وابسته است و تنها چندثانیه نبود آن، کافی است تا جان خود را از دست دهد. با این حال سال هاست که مردم شهر تهران با فرا رسیدن ایام سرد سال از دستیابی به هوای سالم و پاک که ابتدایی ترین حق هر موجود زنده ای بر روی کره زمین است محروم اند.
سالانه 5000 نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. اما اگر آمار مرگ و میر بر اثر سرطان، بیماری های قلبی- ریوی و عفونی را که یکی از دلایل اصلی آن آلودگی هوا محسوب می شود را به این آمار بیفزاییم به خوبی روشن است که عمده مرگ و میرهای تهرانی ها به همین مشکل باز می گردد. مشکلی که با وجود اهمیت بسیار بالا و حیاتی سال هاست مورد بی توجهی مجلس و دولت قرار گرفته است.
آنچه که در این بین نقش محوری دارد نه جستجوی راهکاری برای رفع آلودگی هوای تهران بلکه تنها اجرای برنامه هایی است که به این منظور تدوین و تصویب شده اند. از توقف فروش طرح های ترافیک گرفته تا خروج صنایع آلاینده از شهر، کاهش سن معاینه فنی خودروها و استانداردسازی خودرو و سوخت که مهم ترین عامل افزایش آلودگی هوای کلان شهرها محسوب می شود.
این در حالی است که دولت یازدهم از ابتدا بارها اعلام کرده است که توجهی جدی به موضوع آلودگی هوا خواهد داشت و برنامه هایی که در 10 سال اخیر روی زمین مانده را به اجرا در خواهد آورد..

صنایع، متهمین ردیف اول

کاهش شمار خودروهای تک سرنشین در سطح شهر رابطه مستقیمی با توسعه حمل و نقل همگانی دارد و تا زمانیکه ازدحام جمعیت در واگن ها و تاخیر و خرابی گاه و بیگاه مترو اتوبوس ها رخ می دهد، نمی توان از شهروندان انتظار داشت که استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی روی آورند.

با وجود خسارات هنگفتی که آلودگی هوا به اقتصاد کشور وارد می کند تاکنون اکثر طرح های کاهش میزان آلاینده ها در سطح شهر قربانی حفظ صنایع به ویژه صنعت خودرو شده است. بسیاری از خودروهای در حال تردد، فاقد مبدل كاتالیستی برای فیلتر شدن گازهای سمی خروجی از اگزوز هستند. نبود توجه جدی به رعایت استانداردهای فنی و زیست محیطی خودروها سبب شده وسایل نقلیه موتوری موجود در چرخه حمل و نقل و ترافیك، سهم 80 درصدی در ایجاد آلودگی هوا را به خود اختصاص داده است.
در حالی که به دلیل تعداد بالای خودروها در سطح شهر و ترافیک سنگین در تمام خیابان های شهر هر روز به حجم آلاینده ها افزوده می شود بسته های تشویقی برای خودرو تنها برای حفظ صنعت خودروسازی، باعث افزایش این خودروها و در پی آن افزایش آلودگی هوای شهر ها خواهد شد.
از طرفی به گفته تشکری هاشمی پرداخت وام 25میلیونی برای خرید خودرو و در راستای حمایت از خودروسازان درحالی انجام شد که می شد با این اعتبار تمام تاکسی های فرسوده کشور را نوسازی کرد. همچنین با این حجم اعتبار می شد 2750 اتوبوس دوکابین وارد چرخه اتوبوسرانی کرد و به ساخت خطوط حمل ونقل ریلی سرعت بخشید اما دولت در اقدامی ناگهانی چشم بر تمام این «می شد» ها بست و 2750 میلیارد تومان برای خرید خودروهای در پارکینگ مانده صرف کرد.
همچنین با وجود آنکه طبق بند 20 ماده 55 قانون شهرداری ها ، صنایع آلاینده و مزاحم باید از شهر خارج شده و به شعاع 120 کیلومتری انتقال یابند، نه تنها در خود شهر تهران بلکه در حاشیه نزدیک و حتی در کنار شهرک های اطراف آن نیز کارخانه های عظیمی مشغول به کارهستند که هر روز شرایط زندگی را برای مردم منطقه سخت کرده اند که کارخانه های داروسازی، بزرگترین کارخانه های تولید خودروی کشور و پالایشگاه ها از جمله این واحد هایی هستند که هر روز نفس پایتخت را تنگ تر می کنند.

جان مردم بهای گزاف بی توجهی به معاینه فنی

انجام صحیح معاینه فنی خودروها می تواند سالانه 25% از آلودگی هوای تهران را کاهش دهد.  اما با این حال سن معاینه فنی خودروها در دولت دهم از دو سال به پنج سال افزایش یافت. یعنی در حالی که کشورهای اروپایی خودرو را پس از این زمان به کلی از رده خارج می کنند دارندگان خودروهای ایرانی برای اولین بار پس از این مدت، جهت معاینه اقدام می کنند.
با وجود کیفیت پایین خودروهای تولیدی در ایران بر اساس آمارها از سه میلیون دستگاه خودروی مشمول معاینه فنی در تهران تنها 230 هزار خودرو از ابتدای امسال تاکنون به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند، همچنین در حالی که  حدود 300 هزار خودروی کاربراتوری در تهران در حال تردد هستند، آلودگی آنها در حال خوشبینانه 20 برابر یک خودرو با استاندارد پایین یورو2 است و عامل 45 درصد آلودگی شهر تهران ناشی از تردد همین 300 هزار خودرو است.
معاینه فنی خودروهای صفر باید به دوسال کاهش یابد و برای سایر خودروها به صورت هرساله باشد، البته درخصوص خودروهای سنگین نیز ضرورت تغییر مدت زمان معاینه فنی وجود دارد. که مجلس و دولت باید در این زمینه اقدامی جدی انجام دهند.

حمل و نقل عمومی همچنان مورد بی مهری

مردم می توانند با استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی در کاهش آلودگی هوا نقش موثری داشته باشند.  اما با وجود فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی و محدودیت آن نسبت به جمعیت شهر تهران برای بسیاری از مردم چاره ای جز استفاده از خودروهای شخصی باقی نمی ماند. کاهش شمار خودروهای تک سرنشین در سطح شهر رابطه مستقیمی با توسعه حمل و نقل همگانی دارد و تا زمانیکه ازدحام جمعیت در واگن ها و تاخیر و خرابی گاه و بیگاه مترو اتوبوس ها رخ می دهد، نمی توان از شهروندان انتظار داشت که استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی روی آورند.
از طرفی 2000 اتوبوس درون شهری با عمر بالای 20 سال در تهران تردد می کند که هیچ محدودیتی در تردد آنها در سطح شهر ایجاد نمی شود و برای دارندگان این خودروها هیچگونه تسهیلاتی جهت جایگزینی نیز پیش بینی نشده است. همچنین شهرداری تهران بارها اعلام کرده است که تا زمانی که بودجه مورد نیاز برای توسعه خطوط مترو و خرید قطارها فراهم نشود امکان گسترش حمل و نقل ریلی در شهر تهران وجود ندارد. با این حال این مساله همچنان مورد بی مهری مسئولین قرار گرفته است.

دهن کجی به طرح های کاهش آلودگی هوا با فروش طرح های ترافیک

در ابتدا هدف از اجرای محدوده ترافیک در شهر تهران، محدودسازی تردد خودروها در مناطقی از سطح شهر بود، که بعد از مدتی، تبصره ای برای «دور زدن » همین تصمیم به نام فروش طرح ترافیک روزانه و هفتگی روی میز بررسی مسئولان شهر قرار گرفت و اجرایی نیز شد . به عبارتی شهرداری تهران برای دستیابی به درآمدی ناچیز از این طریق اقدام به اجرای تبصره ای کرد که نتیجه آن کور شدن گره مشکل آلودگی هوای شهر تهران شد. و این سوال را به وجود آورد که اگر قرار است با پرداخت پول به نقاط پر ترافیک شهر راه پیدا کرد دیگر چه نیازی به محدود کردن تردد خودروها بود؟
از 10 سال گذشته تا کنون با وجود تذکرات فراوان سازمان محیط زیست و کارشناسان نسبت به این اقدام شهرداری تهران همچنان با فروش طرح های ترافیک به یکی از مهم ترین برنامه های کاهش آلودگی هوای تهران بی توجه است.

وزارت نفت موفق در اجرای تعهدات/ لزوم استانداردسازی 100 درصد سوخت توزیعی

در ابتدا هدف از اجرای محدوده ترافیک در شهر تهران، محدودسازی تردد خودروها در مناطقی از سطح شهر بود، که بعد از مدتی، تبصره ای برای «دور زدن » همین تصمیم به نام فروش طرح ترافیک روزانه و هفتگی روی میز بررسی مسئولان شهر قرار گرفت و اجرایی نیز شد

حذف بنزین های آلوده و توزیع بنزین یورو 4 و حذف مازوت در نیروگاه ها نمونه ای از مهمترین اقدامات انجام شده دولت یازدهم است. اما در حالی که سوخت غیر استاندارد و میزان بالای سرب، بنزین و مازوت در سوخت خودروها و صنایع دومین عامل آلودگی هوا و به خطر انداختن جان مردم محسوب می شود تفاوت گفته های مسئولین با آمارهای حقیقی نشان می دهد که در چند سال اخیر اقدامی جدی در این زمینه انجام نشده است.
وزارت نفت موظف است که 100 درصد سوخت توزیعی شهر تهران را استانداردسازی کند اما شرکت پخش فرآورده های نفتی می گوید بیش از 83 درصد بنزین توزیعی در استان تهران، یورو 4 است. روزانه مجموعا 14.5 میلیون لیتر در سطح استان تهران توزیع می شود که از این میزان، 12 میلیون لیتر آن بنزین یورو4 است.  براساس این گزارش، از 12 میلیون لیتر بنزین یورو 4 توزیعی در استان تهران، 11.5 میلیون لیتر به کلانشهر تهران اختصاص می یابد و 500 هزار لیتر نیز در حومه تهران توزیع می شود. 

این روزها باران و تعطیلی تنها راه کاهش آلودگی هواست

این روزها به نظر می رسد تنها راه کاهش آلودگی هوای شهر تهران و سایر کلان شهرها بارش باران و برف و تعطیلی مدارس است. در حالی که تنها با پیگیری و جدیت مسئولین ذی ربط می توان تنها در عرض چند سال این شهر را از مرگی که هر روز جان ساکنانش را تهدید می کند در امان داشت. همانند سایر کشورهایی که با جدیت بر اجرای قوانین کاهش آلودگی هوا طی چند سال توانستند این مشکل را به خوبی مدیریت کرده و ضمن دستیابی به توسعه و رشد اقتصادی سلامت عمومی و رفاه مردم را نیز تامین کنند.


نظرات شما عزیزان:

اتین
ساعت14:13---2 دی 1394
دهه های قبل برای هوای سرد وبرف تعطیل میکردن
الان برای الودگی هوا ماهاروتعطیل میکنن


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اجتماعیفرهنگیپزشکیحوادث
برچسب‌ها: هوای شهر تهران ، آلودگی هوا ،

تاريخ : چهار شنبه 2 دی 1394 | 14:1 | نویسنده : امیر کاظمی |
.: Weblog Themes By RoozGozar.com :.

  • قالب وبلاگ
  • اس ام اس
  • گالری عکس